حوثی‌ها با مانع جدی برای دست‌کشیدن از حملاتشان مواجه نیستند

«حوثی‌ها بخشی از یک تغییر جهانی گسترده‌‌ به شمار می‌روند که در آن جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین با یکدیگر همکاری می‌کنند و به دنبال کاهش قدرت ایالات متحده‌اند»

حوثی‌های یمن‌‌ــ MOHAMMED HUWAIS / AFP

پایگاه خبری اورشلیم پست روز یکشنبه ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) در یادداشتی، ارتباط میان تشدید حملات حوثی‌ها و تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش هرچه بیشتر نفوذش در منطقه و جهان را بررسی کرد.

به اعتقاد نویسنده این یادداشت، حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی احتمالا به حملات مداوم و مرگبارشان به کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه خواهند داد زیرا برای بازداشتن آن‌ها اقدام جدی انجام نگرفته است.

شبه‌نظامیان حوثی که در ابتدا با ادعای حمایت از فلسطین حمله به کشتی‌های اسرائیلی را آغاز کردند، به‌مرور کشتی‌های عبوری دیگر را نیز هدف قرار دادند و اگرچه آمریکا و متحدانش مانند بریتانیا با حملات هوایی به تهاجم حوثی‌ها پاسخ داده‌اند، این گروه هنوز از تهدید و تهاجم به کشتی‌ها در دریای سرخ دست برنداشته است.

هم‌زمان با ادامه حملات حوثی‌ها، مانور دریایی مشترک جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین نیز هفته گذشته آغاز شد. این مانور ممکن است بر حوثی‌ها تاثیر بگذارد زیرا در اقدامی متقابل، تهران از حوثی‌ها حمایت می‌کند و این شبه‌نظامیان  هم از حمله به کشتی‌های ایرانی و چینی خودداری می‌کنند.

نویسنده یادداشت اورشلیم پست در ادامه تاکید می‌کند که حوثی‌ها بخشی از یک تغییر جهانی گسترده‌تر به شمار می‌روند که در آن جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین با یکدیگر همکاری می‌کنند و به دنبال کاهش قدرت ایالات متحد‌ه‌اند. این سه کشور از جنگ در غزه و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین هم سود می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این تحلیل آمده است که بر اساس گزارش‌های جدید، جمهوری اسلامی با آمریکا در عمان مذاکراتی غیرمستقیم و محرمانه‌ داشته که طی آن آمریکا از جمهوری اسلامی خواسته حملات حوثی‌ها را کاهش دهد و تهران نیز خواهان آتش‌بس در غزه برای نجات حماس شده است. چنین تحولاتی باعث می‌شود به نظر برسد تهدید حوثی‌ها موفقیت‌آمیز بوده است و اکنون، اگر ایران موافقت کند حملات حوثی‌ها را کاهش دهد، به یک امتیاز مثبت دست می‌یابد. این در حالی است که تهران هر زمانی که بخواهد دوباره از آمریکا یا متحدانش امتیاز بگیرد، می‌تواند شبه‌نظامیان حوثی را فعال کند.

نویسنده این خبرگزاری اسرائیلی در ادامه نوشت که برخی گزارش‌های دیگر از این حکایت دارند که حوثی‌ها با نمایندگان برخی گروه‌ها از جمله حماس، جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین دیدار کردند. حوثی‌ها در گذشته نیز گفته‌ بودند که در اواخر اکتبر یک اتاق «عملیات مشترک» در یمن داشته‌اند. بنابراین این هماهنگی شاید کاملا جدید نباشد اما گزارش‌ها در مورد آن نشان می‌دهد که حوثی‌ها چگونه در پی قدرت‌طلبی منطقه‌ای‌اند.

گزارش دیگری در آخرهفته هم نشان می‌دهد که ایران از بندرهای اروپایی برای قاچاق سلاح به حزب‌الله استفاده می‌کند. این موضوع اگرچه مستقیم به حوثی‌ها مربوط نمی‌شود، باید آن را بخشی از راهبرد دریایی گسترده‌تر جمهوری اسلامی دانست که به حمایت از حوثی‌ها و رزمایش دریایی با روسیه و چین مرتبط است. در واقع همه این‌ها در کنار یکدیگر، به شبه‌نظامیان حوثی یمن برای فعالیت پس از پنج ماه جنگ در غزه، اهرم فشار بیشتری می‌دهد.

پیش از این، نشریه واشینگتن‌پست در گزارشی تفصیلی نوشته بود که ایالات متحده آمریکا می‌کوشد با اتخاذ تدابیری جدید، از قاچاق اسلحه جمهوری اسلامی به حوثی‌ها جلوگیری کند.

به نوشته واشینگتن‌پست، هدف ماموریت جدید دولت بایدن، شناسایی مسیرهای دریایی مورداستفاده تهران و متوقف کردن محموله‌ها حین حمل است. در این ماموریت تاکید شده است که حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی یک چالش امنیتی مهم تلقی می‌شوند.

گفته می‌شود که این تصمیم جدید بخشی از یک راهبرد گسترده‌تر شامل افزایش تحریم‌ها و فشارهای دیپلماتیک است؛ هرچند به دلیل کمبود منابع نظامی با محدودیت‌هایی مواجه است.

ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا برای مقابله با حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی مدت‌ها است که فعالیتش را آغاز کرده اما این شبه‌نظامیان همچنان به حملاتشان در دریای سرخ ادامه می‌دهند.

زمانی که جنگجویان حوثی در سال ۲۰۱۴ پایتخت یمن یعنی صنعا را تصرف کردند، مجموعه‌ای از تسلیحات از جمله موشک‌های اسکاد ساخت کره شمالی و دوران شوروی، موشک‌های زمین به هوای ساخت شوروی سابق و موشک‌های ضدکشتی چینی را به غنیمت گرفتند. از آن زمان، این گروه یاد گرفت چطور با داشته‌هایش و استفاده از فناوری به دست آمده از خارج، از جمله جمهوری اسلامی ایران، سلاح‌های پیشرفته‌تری تولید کند.

از ماه نوامبر ۲۰۲۳، اندکی پس از حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر که آتش جنگ را در غزه شعله‌ور کرد، دست‌کم ۱۰۵ حمله از سوی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در آب‌های یمن ثبت شده که از این میان، حدود ۴۰ حمله در هفته گذشته رخ داده است. بر اساس گزارش‌ها، حملات حوثی‌ها با تسلیحاتی از جمله پهپادهای تهاجمی ویژه حملات یک‌طرفه، راکت‌ها، موشک‌های بالیستیک و هواپیماهای بدون‌سرنشین مملو از مواد منفجره انجام می‌شود.